En helt ny dansk opfindelse er med til at få styr på efterklangen i B&W Hallerne til Det Internationale Melodi Grand Prix.
Akustik til Eurovision 2014
– Det bliver bedre end i Parken, det kan jeg godt garantere, lover lydeksperten Eddy Bøgh Brixen. Foto: Niels Werner Adelman-Larsen © Flex Acoustics
Af Søren Bygbjerg
En kæmpe betonhal og god lyd går sjældent hånd i hånd. Det ved enhver, der har været til koncert i et stort sportsstadion.
LÆS OGSÅ Det Kongelige Teater støvsuger Europa for stål til Grand Prix-scenen
Derfor har Host City Copenhagen, som er selskabet bag Københavns værtskab ved Det Internationale Melodi Grand Prix, hyret en af landets førende lydeksperter og tager ny teknologi i brug for at sikre, at publikum og tv-seere får den bedst mulige lydoplevelse i B&W Hallerne til maj.
NEDTÆLLING TIL EUROVISION
Følg forberedelserne til Eurovision i København hver uge her på dr.dk/grandprix.
– Udfordringen er, at rummet er så stort. Og jo større et rum, desto længere efterklang – altså hvor lang tid, lyden er om at dø ud, forklarer Eddy Bøgh Brixen, som er uddannet lydmand fra DR, har udgivet flere lærebøger om akustik og arbejdet med lyddesign i mange danske spillesteder og koncertsale.
15.000 kvadratmeter skal dækkes med stof
Når B&W Hallerne på Refhaleøen står tomme, så tager det 13,2 sekunder for lyden at klinge ud. Den tid skal bringes ned til omkring 3 sekunder, fortæller Eddy Bøgh Brixen.
150 såkaldte absorbenter af plastik er i disse dage ved at blive hængt op i loftet i hallerne på Refshaleøen. (Foto: Niels Werner Adelman-Larsen/Flex Acoustics)
– Der er krav om at dæmpe efterklangen i alle ender af spekteret, så vi tager flere forskellige værktøjer i brug, siger han, og fortsætter:
LÆS OGSÅ Eurovision bliver Danmarkshistoriens største lysshow
– Vi arbejder for eksempel med Molton (lydabsorberende sort stof, red.). Ét enkelt lag hjælper ikke her, det er for tyndt. Vi skal bruge tre-fire lag, og vi skal dække 15.000 kvadratmeter. Så dertil skal bruges 60.000 kvadratmeter Molton!
Plastikballoner hindrer bas-mudder
En helt ny, dansk opfindelse bliver også taget i brug – den såkaldte AqFlex. Det er en slags ‘balloner’ af plastik, som kan absorbere bassen.
– Min opfindelse er rettet mod de dybe toner og mellemfrekvenserne, fortæller Niels Werner Adelman-Larsen, som har udviklet ‘ballonerne’, der bliver specialefremstillet i Tyskland til Eurovision.
AqFlex er en dansk opfindelse, som bliver prøvet for første gang til Eurovision i København. (Foto: Niels Werner Adelman-Larsen/Flex Acoustics)
– Bassen bliver forstærket til meget høje lydtryk ved rytmisk musik. Hvis ikke man får bugt med salens tendens til at holde bastonerne fanget, så kan en enkelt tone blive ved at runge i lang tid. Og så bliver det generelle lydbillede mudret og buldrende.
– Derfor hænger vi 50 absorbenter i loftet, som er 48 meter lange. Og derudover skal der placeres hen ved 100 af dem hængende fra loftet ned langs væggene på henholdsvis 25 og 35 meter. De er alle en god meter i diameter og vejer ganske lidt, siger opfinderen.
Bedre end i Parken
Sidste gang der var Eurovision i København tilbage i 2001, fik en del publikummer i Parken desværre en dårlig lydoplevelse. I år griber værtsbyen og DR opgaven helt anderledes an.
– Det bliver bedre end i Parken, det kan jeg godt garantere! Og det er selvom B&W Hallerne faktisk har en længere efterklangstid, siger Eddy Bøgh Brixen.
– Hvis ikke de 10.000 publikummer i salen har en fest, så har man ikke noget at transmittere i tv. Og artistens udstråling afhænger af publikum. Det hele hænger sammen, og det hele skal være i orden. Det er for alles skyld, at det er vigtigt, at akustikken er fornuftig.’
http://www.dr.dk/melodigrandprix/Nyheder/2014/04/04083954.htm#
Leave a Reply